Varför Google ritar om kartan med Tilt Brush

google

Sedan jag för några veckor sedan såg Googles reklamvideo för ”Tilt Brush” och blev helt blåst av stolen så har jag i princip gått runt på små rosa moln, smålett för mig själv och funderat på vad det här egentligen innebär för användningen av VR i kreativa processer och lärande. Förutom att det är så coolt så att alla analoga klockor stannar (och de digitala behöver byta batterierna) så tänker jag mig att det måste betyda något. Men vad?

Att det är omvälvande råder det inget tvivel om, men idag går utvecklingen så fort att det är svårt att utse den nya iphonen. Det händer så sjukt mycket häftiga saker idag när det kommer till teknisk innovation att det är svårt att sortera. Realtidsrenderade virtuella och mixade miljöer hör dock till de saker som har störst potential ur ett rent användningsperspektiv just precis nu. Och det är med liten ansträngning som man kan föreställa sig lösningar inom så många områden i samhället, från lek och spel via sjukvård till processindustri. Och i år släpps äntligen headmounted display-enheter i konsumentled i rasande takt. HTC Vive, Oculus Rift, Sony Playstation VR etc.

För er som inte vet vad jag pratar om, när jag säger Tilt Brush, så handlar det kortfattat om en programvara till  Android-baserade plattformen HTC Vive som gör det möjligt att måla med penslar i ett tredimensionellt rum. Programmet släpptes på Steam i början av april och har rönt stor uppmärksamhet i social media med hög viralitet, bl.a. genom att Google har bjudit in kända konstnärer och desigers som får leka med miljön, skapa tredimensionella alster och uttala sig om upplevelsen och sia om möjligheterna. Alla är lyriska. Kika in videon nedan så fortsätter vi med analysen sen.

Så vad är det som gör detta så magiskt? Kanske behövs ingen analys kring magkänslan. Vem gillar inte den här typen av extrema feedback och oändliga kreativa möjligheter?

Men låt oss ändå titta på det ur ett rent analytiskt perspektiv – vad är det i den här teknologin och tillämpningen som helt kommer att rita om kartan för kreativa processer och lärande?

  1. Feedback – Jag vet att jag tjatar om detta ord. Återkoppling. Den omedelbara återkopplingen av färgen och linjerna på papperet (och nu i rummet). Känslan av att det jag gör har betydelse och ger återklang i min omgivning. På ett väldigt taktilt och omedelbart sätt. Jag skapar i luften med vad som känns som en förtrollad pensel eller en trollstav.
  2. Autonomy – känslan av att vara i kontroll över ”hela världen” och att inte bara kunna rita med eldfärg i luften utan även kunna sudda ut saker och bestämma hur ditt rum ska se ut bygger upp en känsla autonomitet. Detta är en viktig beståndsdel i att känna inre motivation.
  3. Immersion – Att vara så uppslukad och inneslutet närvarande i något gör att möjligheten att uppgå flow i skapandet höjs drastiskt. Att kunna rita en skog som som jag sen kan vandra omkring i eller designar kläder som jag kan kliva i (och på sikt kanske även 3D-printa). Den avgränsade stimulin och ockupationen av alla sinnen här borde ju kunna försätta även den svåraste bokstavskombination i absolut uppgiftsfokus. Lite som att sugas in och helt uppslukas i en bra bok.
  4. Flow – ”Balansen mellande den egna förmågan/kapaciteten och uppgiftens svårighetsgrad skapar” som Mihály Csikszentmihaly beskriver det  ”tillsammans med klara uppgifter och mål, flow-känslor hos människor som utövar dem”. Den egna förmågan att skapa saker.  Mihály har definierat flow som ”Koncentrationen kring några få hanterbara och klart strukturerade handlingar som leder till totalt uppgående i uppgiften, man har ingen uppmärksamhet till övers för att tänka på livets vanliga problem eller ens på sig själv annat än i relation till uppgiften”.
  5. Mastery – Tilt brusing eller 3D-målande är en förmåga som dels hänger på tekniken och dess begränsningar. Och precis som med vanligt tecknande och målande så går det att utvecklas och bli bättre. Att få stöd och återkoppling i tekniken hur jag ska göra, dels genom feedback och dels genom mina egna erfarenheter i användandet och nötandet.  ”Jag kan bli bättre” är en bra utgångspunkt för den inre motivationen och lusten till lärandet.
  6. Challenge – det finns en inbyggd utmaning i skapandet och och att lära sig hur tekniken fungerar. Kan jag rita en? Hur gör jag om jag vill skapa en? Kan jag skapa… Hur bygger man en … på bästa sätt? Finns det Howtovideos på youtube?
  7. Potential – Det här är det häftigaste. Realtidsrendering har så otroligt mycket potential. Både när det kommer till filmskapande, holografi, VR-turism och vad vi än pratar om idag. Tunga beräkningar och renderingar som för några år sen både krävde otroligt mycket datorkapacitet och hårdvara och ändå laggade, kan idag göras on the fly. Hårdavaran blir nättare. Snart kan vi projicera saker på synnervern direkt istället för klumpiga glasögonhjälmar. Och nästa uppenbara – och supercoola – utvecklingssteg för den här typen av applikationer är att kunna ge 3D-skapelserna olika egenskaper. Att kunna interagera med dem. Rita ett piano som det går att spela musik på. Eller en varelse som kan få liv. Eller ett hus med dörrar och fönster som kan öppnas.  Kan vi till och med skapa olika ämensegenskaper för olika material? När man väl gläntat på den här dörren finns ingen återvändå. Köttvärlden har fått en magisk utmanare! Och vi ska omfamna den!

Jag ser fram emot dagen när skolan till slut förmår höja blicken från digitalstrategier som idag 2016 primärt handlar om tillgång till teknik, höjd digitalkompetens bland lärare och bättre administrativa system. (Det är förövrigt en tanke som känns som en handling att Skolverkets proposition släpptes samma dag eller dagen innan Tilt Brush släpptes på Steam). När man till slut släpper sargen och törs vingla ut på isen trots att man inte stått på skridskorna sen 1987 och bara leker loss med den nya tekniken och dess möjligheter så kommer de inse att de inte handlar om teknik eller datorkörkort för att vara med i det digitala samhället. Det handlar om HUR VI ANVÄNDER TEKNIKEN. Och hur vi lyckas engagera våra elever på ett demokratiskt och inkluderande sätt. Och det är här möjligheterna att rita om kartan för lärandet finns. Inte i långsiktiga strategier och betänkanden. Tekniken finns runt om oss nu. I mobiler och appar, tjänster och vår vardag. Framtiden kan laddas ned från Steam. Ja, jag vet att HTC Vive inte är gratis och att skolan är fattig. Men det är principen. Pedagogisk kompass. Experimentera. Olika verktyg och tekniker. En annan typ av kompletterande läromedel. Som kan kicka igång nånting. En gnista. Ett flow. En lust till lärandet.

Jag har absolut inget emot böcker eller mänsklig interaktion i skolan, motivationen och lusten till lärandet kommer inifrån och redskapen och vägen dit saknar betydelse, men det är när man hör Pontus Westrin berätta om barn som plöjer virtuella geologiböcker inne MineCraft för att lära sig om olika mineralers beskaffenhet för att det är kunskap de vill tillämpa i MineCraft som man förstår att skolan måste vakna och komma med i matchen. Det spelar ingen roll hur vi beter oss för att komma dit eller hur vi beter oss för att behålla lusten till lärandet. Men vi måste första att alla motiveras av olika saker. Och vi kan inte motivera andra. Vi kan bara väcka den genom att försöka skapa engagemang. Så länge vi behåller den pedagogiska kompassen i byxfickan och reflekterar så är alla regler tillåtna!

LÄNKAR/REFERENSER

http://wiki.idux.com/uploads/Main/FindingFlow.pdf

http://www.skolverket.se/om-skolverket/press/pressmeddelanden/2016/pressmeddelanden-2016-1.244816/ny-nationell-strategi-for-att-battre-ta-tillvara-mojligheterna-med-it-i-skolan-1.248733

http://www.sogetipodcast.se/gamification/podcast/32-badgeville-och-geologi-i-minecraft/

http://store.steampowered.com/app/327140/?l=swedish

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s