Pokémon Go – 2000-talets största digitala hype

Från ingenstans till fler användare än Twitter på en vecka. Och då har appen formellt inte kommit till Sverige än.


Sedan appen släpptes i mitten av förra veckan har Nintedoaktien skjutit i taket och stigit med 25 procent och marknadsvärdet har ökat med över 60 (!) miljarder kronor. Sällan har en mer sensationell digital hype skådats. Inte sedan Facebook slog igenom brett 2007 (tre år efter lansering) har en app rusat i användande på samma sätt. Men aldrig någonsin på den här extremt korta tiden och det här explosionsartade sättet!

Så vad handlar det om? Jo, en osalig mix av nostalgi och modern appteknik med platspositionering och augmented reality som bas. Men också smart spelmekanik och en hel del #gamification där utnyttjande av drivkrafter, levelups och utmaningar samspelar på ett nästan magiskt sätt. Framförallt handlar det om upptäckande och överraskning som väcker nyfikenheten och barnasinnet i vem som helst. Vansinnigt beroendeframkallande och engagerande!

Pokémon har funnits sen mitten av 90-talet och har engagerat generationer av kids med sina figurer, spelkort och filmer. Framför allt handlar det om ett kortspel med figurer som man kan samla och utveckla så att de blir kraftfullare. Alla Pokémonfigurer tillhör olika element och ämnen: sten, vatten, gräs, eld, jord tex och alla har olika egenskaper och utvecklingsmöjligheter. Man kan spela i strider mot andra, vinna och utvecklas. I Pokémonvärlden som har ett starkt och färgglatt narrativ är du en Pokémontränare (Ash heter den mest kända) som går runt och letar, fångar, tränar och tävlar med dina Pokémons (Pikachû heter den mest kända). Hela det här konceptet är egentligen som gjort just för augmented reality och GPS. I Pokémon GO traskar man runt i sin närmiljö (spelet använder Google maps) och hittar och fångar Pokémon med hjälp av Pokébollar som man snärtar iväg på touchskärmen och prickar varelserna med. Man kan också hitta pokéstops (olika lokala landmärken som flätats in i spelmekaniken) där man kan snurra fram ägg, nya fångstbollar och diverse andra användbara attiraljer som kan användas för att förbättra dina chanser i spelet. Du kan också gå med i ett team och koppla ihop dig med andra spelare via kringtjänster som tex Pokemon GO chat. 

Och när man väl har nått en viss nivå av erfarenhet och utvecklat sina Pokémons så att de har tillräckligt mycket hälsopoäng (HP) och stridspoäng (CP) så kan du utmana andra Pokémon och ta över Pokémongym. Gymmen är olika offentliga byggnader i den befintliga stadsbilden som tex rådhus, träningshallar, gym och kyrkor. De har alltså getts en annan roll i den virtuella Pokémon GO-världen. Ett parallellt virtuellt universum.

Man kan alltså säga att spelet är en något mer avancerad och utvecklad variant av spel som turf, geocaching eller ingress. Det går helt enkelt ut på att röra sig geografiskt IRL för att hitta och tillskansa sig virtuella saker eller områden. En trend som startade med foursquare för 7 år sen då mobil platspositionering blev användbart. Det här är riktigt smart #gamification! Jag skulle ”bara” åka ner till älven i morse för att hitta några vattenpokémon och kom hem tre timmar senare efter att ha levlat upp två nivåer, fångat 20-talet nya Pokémon och förlorat min första gymstrid… Att variationen är så stor och att det krävs mer skicklighet och strategi ju längre man spelar, och desto mäktigare Pokémons man möter  gör det hela mer utmanande och engagerande och därför också mer långlivat än sina föregångare. Lite för engagerande kan man tänka då det redan rapporteras flertalet olyckor på grund av oaktsamhet i trafiken från flera delar i världen till följd av den rådande Pokémonpandemin. Själv planerar jag att köpa en mobilhållare till cykeln. Det finns också armband som man kan köpa till som blinkar och indikerar.

Väldigt spännande också hur fort det går med reaktionerna i sociala media och att flera nya kringföretelser redan börjat ploppa upp runtomkring fenomenet i form av youtubers, nischade produkter, marknadsföringsmöjligheter och professionella Pokémon Go-coacher som börjar erbjuda sina tjänster. 

Det här blir spännande att följa! Nu ska jag ut och jaga och kläcka mina ägg! Gotta catch ‘em all!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s